Galerie ArtSingel 100

El Fenómeno de la Maras en El Salvador

Adres | Lugar: Singel 100, 1015 AD Amsterdam

Las Maras son una pandilla que opera a nivel internacional y que se dedica, entre otras cosas, al tráfico de drogas, la extorsión, el contrabando de armas, el secuestro, el robo y el sicariato. La pandilla es originaria de Los Ángeles y se ha expandido al norte de Centroamérica. La mayoría de los miembros son salvadoreños, guatemaltecos y hondureños y operan en áreas urbanas. Sin embargo, es en El Salvador donde están mejor organizadas y donde gobiernos de diferentes tendencias políticas han realizado continuos, aunque con poco éxito, esfuerzos para erradicar estas violentas pandillas.

Nuestra expositora Ana Reyes es hondureña de nacimiento, pero ahora tiene la nacionalidad británica. Estudió lingüística española en la Universidad José Simeón Cañas en El Salvador. Realizó su máster en Madrid. Ana vive en Holanda desde hace dos años y medio. Antes de eso, vivió en Inglaterra durante 21 años, donde trabajó como profesora de español y literatura en lengua española. Actualmente enseña español en la Volksuniversiteit Geldrop y es voluntaria en el Centro Latinoamericano de Orientación como profesora de español para niños. Comparte sus conocimientos sobre temas iberoamericanos con nuestra asociación hermana iberoamericana en Eindhoven (AIE).

Le agradeceríamos que nos hiciera saber si le gustaría asistir a esta conferencia.

Fecha, hora y lugar:

27 de septiembre, 20.00 horas, en Art Singel 100, Singel 100 1015 AD Amsterdam

Entrada 7 euros, Socios Gratis!

De Maras vormen een internationaal opererende bende die zich onder andere bezighoudt met drugshandel, afpersing, wapensmokkel, ontvoering, beroving en huurmoorden. De bende komt oorspronkelijk uit Los Angeles en heeft zich uitgebreid naar het noorden van Midden-Amerika. De meeste leden zijn Salvadoranen, Guatemalteken en Hondurezen en zijn actief in stedelijke gebieden. Het is echter in El Salvador waar ze het best georganiseerd zijn en waar de regeringen van verschillende politieke signatuur zich dan ook voortdurend, zij het met weinig succes, hebben ingespannen om deze gewelddadige bendes uit te roeien.

Ana Reyes is Hondurese van geboorte, maar heeft inmiddels de Britse nationaliteit. Ze studeerde Spaanse taalwetenschappen aan de Universiteit José Simeón Cañas in El Salvador. In Madrid voltooide ze haar masteropleiding. Sinds tweeënhalf jaar woont Ana in Nederland. Daarvoor woonde ze 21 jaar in Engeland waar ze werkzaam was als docente Spaans en Spaanstalige literatuur. Momenteel doceert zij Spaans aan de Volksuniversiteit Geldrop en is zij als vrijwilligster verbonden aan het Centro Latinoamericano de Orientación als docente Spaans voor kinderen. Met onze Ibero-Amerikaanse zustervereniging in Eindhoven (AIE) deelt zij haar kennis over Ibero-Amerikaanse onderwerpen.

Wij stellen het op prijs als u ons laat weten of uw deze lezing wilt bijwonen.

Datum, tijd en locatie
vrijdag 27 september, 20.00 uur, bij Art Singel 100, Singel 100 1015 AD Amsterdam

Entree 7 euro voor niet-leden